Fransk hjerteorm

Viktig å vite om fransk hjerteorm (Angiostrongylus vasorum):

Fransk hjerteorm smitter ikke til mennesker, og smitter ikke fra hund til hund. Hunder smittes når de spiser snegler, slim fra disse eller frosker med smitte i seg. Snegler fungerer som mellomvert. Parasitten kan påvises i avføring eller blod. En avføringsprøve samles opp tre dager på rad og undersøkes hos veterinær.

Hjerteorm er utbredt i Sverige og Danmark og andre europeiske land. Hunder som har vært i disse landene, må behandles hos veterinær etter hjemkomst. Behandlingen er i form av tabletter eller dråper i nakken. Nylig ble også parasitten påvist i Norge - hos rødrev i Ski.

Hjerteorm lever i hundens hjerte og lunger, og er potensielt dødelig uten behandling. Men det finnes behandling for smittede hunder. I milde tilfeller vil du merke at hunden hoster, blir trett, får pustebesvær under aktivitet. Sykdommen er oftest en kronisk tilstand over måneder eller år, og symptomene kan være vanskelige å oppdage. I alvorlige tilfeller kan hunden i tillegg får blødningsforstyrrelser, kollaps, hoste og pustebesvær ved hvile. Det tar minst 6-7 uker etter smitte før hunden viser symptomer på sykdom.

Det er viktig å plukke opp avføring fra hunder for å hindre spredning av smitte. Har du mistanke om at hunden din er smittet, ta kontakt med veterinær.

Les mer på Veterinærinstituttets hjemmesider: faktaark fransk hjerteorm