Ørebetennelse hund

Mange hunder er plaget av ørebetennelse en eller annen gang i livet, noen også flere ganger. Noen raser er mer utsatte enn andre, særlig de med hengende ører som er vanskelige å holde tørre etter bading og fuktig vær. Det kan være plagsomt og noen ganger smertefullt for hunden.

Ørebetennelser kan være ukompliserte og forsvinne etter en ukes behandling, eller de kan være vanskelige å få has på og trenge langtidsbehandling. Ofte er det da underliggende årsaker som må utredes.

Vanlige tegn på ørebetennelse:

• kløe i øret
  • mye ørevoks
  • vond lukt fra øret
  • rødme og ømhet
Hvis du ser noen av disse tegnene, ta hunden med til veterinær med en gang. Det er viktig å få det undersøkt og starte behandling så fort som mulig. En lett ørebetennelse blir fort verre for hunden hvis den fortsetter å klø og gjøre øret mer sårt og ømt.

Veterinæren vil se etter mulige bakterier og sopp, se inn i øret med otoskop og sette i gang nødvendig behandling. Veterinæren vil vise deg hvordan du skal rense øret hjemme.

Viktig ved rens av øret:

• bruk en ørerens som dyrlegen har anbefalt, før eventuelle øredråper
  • bruk nok ørerens hver gang
  • masser øret ved ørebasis i 3 minutter slik at ørerensen får tid til å virke
  • tørk med vanlig bomull, ikke q-tips
  • drypp til slutt i medisin foreskrevet av veterinær. Pass på å bruke tilstrekkelig mengde.