9 fakta om kennelhoste

Kennelhoste er en infeksjon i de øvre luftveiene hos hund (infeksiøs trakeobronkitt).
Sykdommen er vanligvis selvbegrensende hos ellers friske dyr.

1. Smitter lett fra hund til hund
  2. Forårsakes av flere typer virus og bakterier
  3. Smitter ved direkte kontakt eller via aerosoler (spytt)
  4. Hunden er smittsom fra rett før symptomene oppstår og under hele sykdomsforløpet
  5. Tørr, hes hoste som kan ende med forsøk på oppkast
  6. Hunden bør isoleres og skal ha mest mulig ro og hvile
  7. Er oftest ufarlig hos ellers friske, voksne hunder og går over etter rundt 2 uker
  8. Kan gi alvorlig sykdom hos valper, gamle og immunsvekkede hunder
  9. Vaksine anbefales årlig til alle hunder, og gis enten som injeksjon eller "nesevaksine"

Årsak

Parainfluensavirus og adenovirus gir ofte en primær skade i luftveiene. Deretter kommer ofte bakterier til og skaper en sekundærinfeksjon, slik som Bordetella bonchiseptica, Pseudomonas sp., E. coli og Klebsiella pneumoniae. Ofte er det en blandingsinfeksjon av disse. Stress og ekstreme temperaturer og fuktighet gjør at hunden blir mer mottakelig for sykdom.

Symptomer

Hard, tørr hoste som ender med brekning. Hunden hoster lett når dyrlegen presser lett på svelget.
Noen hunder får nedsatt matlyst, ellers ingen andre symptomer.
Dersom hunden får feber, neseflod, blir slapp og mister matlysten tyder det på en mer alvorlig systemisk infeksjon. Spesielt hos valper tenker man da på valpesyke eller bronkopneumoni (lungebetennelse).

Behandling

God ernæring, hygiene og godt stell i et godt miljø vil korte ned sykdomsforløpet.
Antibiotika er vanligvis ikke nødvendig.